Konusunu ‘Polisiye edebiyatında savaş ve barış’ olarak belirlediğimiz VI. Dönem Edebiyatta Savaş ve Barış Atölyesinin tanışma, görev dağılımı toplantısını 2 Ekim Perşembe akşam yaptık. Bu dönem on yedi yol arkadaşıyla savaş ve barışın izlerini sürdürmeye devam edeceğiz.
Görev dağılımından sonra Asuman Kafaoğlu-Büke bize polisiye romanı/edebiyatı konusunda bir sunum yaptı. Polisiye romanı, roman kategorisinde, popüler romanın en alt basamağı. Popüler roman’ın alt basamağında macera, onun altında gerilim, onun altında suç romanları en altında da polisiye roman sınıflaması yer alıyor. Polisiye, 19.yy ikinci yarısında gelişen tür. Ancak Eski Ahit’te Susannah’nın hikayesine ya da Sophokles’in Kral Oedipus’a kadar geri götürülebilir türün ilkleri.
19 Yüzyılda, kitapların ucuzlaması, ciltsiz kapaklarla ucuz baskılar yapılması sayesinde pop kültürle birlikte popüler roman , özellikle de Birleşik Krallık ve ABD’de, suç romanları ve bağlı türleri çoğalır. Tür, okur tarafından büyük ilgi görür.
En erken örnekler arasında Edgar Allan Poe’nun ‘Morg Sokağı Cinayeti’ (1841) Wilkie Collins’in mektup roman şeklinde yazılmış ‘Beyazlı Kadın’ı (1860) ve Fransız yazar Emile Gaboriau’nun ‘Monsieur Lecoq’u (1868) sayılabilir. Arthur Conan Doyle’ün ‘Sherlock Holmes’u kendi başına tür oluşturan bir etki yaratır okurlar üstünde.
Macera romanları belli şablonlara oturur her zaman. Kahraman mutlaka romanın sonunda hayatta kalmalı, mutlaka suçlular cezalarını görmeli, romanın sonunda da mutlaka bütün uçlar birbirine bağlanmalıdır.
Türün kurgularına göre farklı örnekleri vardır.
1) ‘Kim yaptı?’ sorusuna yanıt arayanlar. Agatha Christie romanları gibi.
2) Suçludan daha çok ‘Neden?’ üstünde duranlar. Burada iyiler ve kötüler genelde baştan bilinir, asıl önemli olan nedendir. Umberto Eco’nun ‘Gülün Adı’ gibi.
3) Daha çok esprili, cinsellik içeren, dedektifin en sıkışık ve korkunç anlarda bile espri yapabildiğitür.
4) Psikolojik gerilim romanları. Pyscho gibi, bütün roman boyunca bildiğimiz ipuçları aslında psikolojik dengesizlik nedeni olarak açıklanır.
5) Gerilimden her zaman dahası istenen yeni zaman romanları. Cesetlerin parçalanışları, morg sahneleri, tecavüzler, en grafik şekilde anlatılır ve gösterilir.
Görev dağılımını ve Atölye takvimini aşağıdaki gibi belirledik.
16.10.2014 KIZIL HASAT Dashiell Hammett (246Sayfa) Nilüfer Uğur Dalay
30.10.2014 HIRSIZ VE KÖPEKLER Necip Mahfuz (120 Sayfa) Yıldız Önen
13.11.2014 SELB’İN ÖLÜMÜ Bernard Schlink(302Sayfa) Yalçın Akyıldız
11.12.2014 BÜYÜK UYKU Raymond Chandler (270 Sayfa) Görkem Yeltan
25.12.2014 Kıyamet günü ustası Leo Perutz (168 Sayfa) Asuman Kafaoğlu-Büke
YENİ YIL YEMEĞİ
08.01.2015 DAMASCENO MONTEİRO’NUN KESİK BAŞI Antonio Tabucchi (216Sayfa) didem Arslanoğlu
22.01.2015 DON İSİDRO PARODİ’YE ALTI BİLMECE Bustos Domecq (Borges) (138Sayfa) Burcu Aktaş
05.02.2015 BELLA’NIN ÖLÜMÜ Georges Simenon(199 Sayfa) Kamer Badur-Eğilmez
19.02.2015 TAŞTAN HÜKÜM Ruth Rendal (219 Sayfa) Evren Ergeç Emre Arda
05.03.2015 GENÇ ADEM A.W.Robert Trocchi(160Sayfa) Ayça Sezer Ümmü Burhan
19.03.2015 HUZURSUZ ADAM Henning Mankell(544 Sayfa) Şengül Çiftçi
02.04.2015 GİZLİ AJAN Joseph Conrad (328 Sayfa) Faruk Sevim
16.04.2015 ÇIPLAK CESET Celil Oker (144 Sayfa) Serkan Gürpınar
30.04.2015 KARA ÜÇLEME HAYAT BERBAT Leo Malet (150 Sayfa) beste Sezen Ateşpare
DÖNEM SONU YEMEĞİ
Beş dönemdir sürdürdüğümüz inanç ve inadımızla, yeni dönemde, 14 polisiye eserde barış arayışlarımıza devam edeceğiz.
Barışla kalın.
AtölyeBAK